Als ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk een effectieve online marketingstrategie is. De online marketingwereld verandert echter met de dag en partijen zoals Google veranderen ook nog eens regelmatig de algoritmen. Daardoor kan het lastig zijn om de meest recente ontwikkelingen bij te benen. Wist jij al dat het tegenwoordig een absolute must is om te beschikken over backlinks naar je website, als je überhaupt in de buurt wil komen van de eerste pagina’s met zoekresultaten van Google? In dit blog lees je alles over backlinks en hoe je hieraan komt. Zo kun jij goed inspelen op de ontwikkelingen op het gebied van online marketing.
Wat is een backlink?
Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Een backlink wordt door Google gebruikt om in te schatten hoe populair je website, of een specifieke pagina op je website, precies is. Ook zorgen backlinks ervoor dat Google je website positiever beoordeelt op het onderdeel autoriteit; een cruciaal aspect om op de eerste pagina’s van de Google zoekresultaten te komen.
Waarom is een backlink zo belangrijk?
Een backlink is ontzettend belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat Google je website positiever zal beoordelen. Hoe meer kwalitatieve backlinks jij naar je website hebt, hoe beter Google je website zal beoordelen. Dit zal erin resulteren dat je domein autoriteit in de ogen van Google namelijk hoger is, waardoor je hoger zult ranken in de resultaten. De ene backlink is echter de andere niet.
Wanneer is een backlink goed?
Een backlink is goed wanneer de backlink relevant is voor het onderwerp van je website of webpagina. Stel, je bent ondernemer op het gebied van food. Dan is een goede backlink een link van een website die schrijft over voeding. Daarnaast is het belangrijk dat de backlink op een zo natuurlijk mogelijke wijze ontstaan is.
Hoe kom je aan backlinks?
Er zijn verschillende manieren om aan backlinks te komen, maar niet iedere manier is even slim. Zo zijn er ondernemers die andere partijen vragen om een backlink naar hun website te plaatsen, waarbij ze afspreken dat zij hetzelfde voor de andere partij zullen doen. Dit kan een slimme strategie lijken, maar wanneer de website van de andere partij vol staat met backlinks, zal Google de backlink niet per definitie als kwalitatief en natuurlijk beoordelen. Bij het vergaren van backlinks doe je er dan ook goed aan om ondersteuning van experts in te schakelen, van bijvoorbeeld een SEO bureau. Zij kunnen je helpen met de juiste strategie om backlinks te verzamelen voor je website.